keskiviikko 24. helmikuuta 2021

Tässä ja nyt!

Ensimmäinen auringonsäde pilkistää helmikuisena päivänä ja luonto näyttää hehkuvan kauniilta -20 asteen pakkasessa, kaikki on hukassa. Minne olen laittanut syksyllä tilatun puutarhakalenterin, siihen pitää juuri nyt alkaa suunnitella kevään istutuksia. Missä ihmeessä on kasvihuonekirja, jonka ostin Helsingin reissulta lokakuussa? Eihän tähän pieneen kalenteriin mitään mahdu suunnittelemaan ja homma tyssää, kun pitää lähteä etsimään asiaan sopivaa vihkoa.

Kriisiä kriisin perään. Eikä aikaa ole enää kuin kolme kuukautta. Ulkona punatulkku tinttikavereineen etsii siementä naapurin lintulaudalta puolen metrin hangen keskellä, mutta nekin varmasti haistavat saman kuin minä. Ihan kulman takana häämöttävän kevään!

Sunnuntai-iltapäivänä saan ajatuksen mennä taas katsomaan internetin syövereistä mahdollisia kasvihuonevalikoimia. Vähän väliä siellä olen pistäytynyt, haaveillut ja laskeskellut, miettinyt mittoja ja sulkenut jälleen koneen. Tabletin sanapeli, jonka koukkuun olen taas langennut, mainostaa minulle joka tauolla kasvihuoneita. NYT! Juuri se kasvihuone, juuri niillä mitoilla, jotka passelisti istuisivat tekemäämme pohjarakenteeseen. Alennuksessa -35%.

Sillä, että lähtöhinnaksi mielestäni ilmoitetaan paljon kovempi hinta kuin mitä aikaisemmin muistaisin, ei ole mitään merkitystä. Se on alennuksessa, joten sen on oltava halpa. Ja onhan se, ehkä muutaman kympin. Mutta tämä on se merkki, mitä olen odottanut, nyt se on tilattava.

Mieheni ihmettelee kun sanon, että mennään yhdessä katsomaan niitä alennuksia. Etkö siis vielä tilannut sitä? Pitäähän se nyt tilata! Tilaa sinä ukkokulta netistä muutaman euron kiinalaisia otsalamppuja milloin vaan keskustelematta siitä ensin minun kanssani. Viidensadan euron ISOSTA unelmasta pitää haaveilla yhdessä, katsoa että onhan tämä nyt juuri se malli, katsoa mitä lisävarusteita siihen tilataan. Ainakin se automaattinen ikkunaluukun avaaja, ehkä muutakin. Juhlavan tilanteen kunniaksi voi ottaa lasin viiniä.

Tilausjärjestelmä kertoo, että mökki kuljetetaan kotiovelle ja toimitusaika on 3-5 päivää. Ensimmäinen hämmästys on tiistaina, kun mieheni sähköpostiin kilahtaa ilmoitus viiden sadan gramman paketin saapumisesta ABC:n postin noutolokeroon. Mitään kun ei ole tilattu. Juuri sieltä laatikosta on tänään noudettu uusi vedenkeitin mutta ei sinne mitään muuta ole tulossa. Asiaa voidaan pähkäillä todella monesta eri kulmasta ennen kuin keksimme ratkaisun asiaan. Menen katsomaan mitä sinne on tullut. Sillähän se selviää! Ta-daa! Automaattisella ikkunaluukun avaajalla olikin eri reitti luoksemme kuin muovikopin loppuosalla.

Keskiviikkona mieheni soittaa minulle. Unelma on saapumassa kuorma-autolla Viron kautta Toijalan Torkkoon huomenna. Minulla on mukamas vapaapäivä, jolle olen kuitenkin sopinut muutaman tapaamisen ihan livenä. Sekunnin mietin, mitä niistä voi siirtää. Mökki tulee kello 10 ja 14 välillä. Tai sitten 10 ja 12 välillä. Eihän sitä nyt enää muista sanoiko se kuljettaja kahteen vai kahteentoista. Mitä väliä? Minä perun aivan kaikki, jos minulle on tulossa kasvihuone! Herranen aika, eihän tässä nyt enää ehdi mitään suunnitella, kun kaikki on ihan juuri, tässä ja nyt!


2 kommenttia:

Takatalven kourissa

  Ulkona tuulee hurjasti ja vihmoo toivottavasti talven viimeisiä lumituiskuja. On maaliskuun loppu ja saimme jo nauttia muutaman viikon iha...